LLIBRE: BORRIOL. EL TERME. PRIMERA PART

Autor: Víctor Castelló Ucher

Gènere: Història-Geografia

Número de pàgines: 376

Editorial: Edicions Castesan

Idioma: Valencià

ISBN: 978-84-090-3321-8

Any: 2018

Punts de venda: Castesan

Imatge 1: Portada del llibre

Presentació: Feta el 5 d’octubre de 2018. Sala d’actes de l’Ajuntament

En el llibre, primera part de l’estudi del terme, es fa una repassada del mateix atenent a tres aspectes bàsics: orografia, límits i carreteres i vies pecuàries [Imatge 1].

En la primera secció, es descriuen els blocs geomorfològics on està ubicat el terme, Serra del Desert de les Palmes, Serra de Borriol i la vall formada entre elles [Imatge 2]. Es fa referència a diferents elements com cims, colls, barrancs i àrees geogràfiques, i la seua toponímia en diferents plànols i documents.

Imatge 2: Vista general de la Serra de Borriol i la Serra del Desert de les Palmes. Enmig, la vall de Borriol

En la segona, es fa una repassada de la línia del límit de terme amb els municipis veïns, Castelló, Benicàssim, la Pobla Tornesa, Vilafamés i Sant Joan de Moró.  La necessitat de definir clarament el terme venia condicionada per la creació de l’impost de contribució d’immobles, cultius i ramaderia. Amb això, a darreries del segle XIX, des del Ministeri de Governació s’ordena l’assenyalament de tots els termes municipals. El Governador Civil de Castelló va ratificar l’ordre, promovent un amollonament sistemàtic en tota la província. Es revisa també l’estat actual d’eixos mollons de finals del segle XIX [Imatges 3 i 4].

Imatge 3: Molló de terme amb Castelló, al cim de la Roca Blanca
Imatge 4: Molló amb la Pobla Tornesa, al cim del Tossal de la Cova Negra.

La tercera part se centra en les vies de comunicació principals, amb una introducció dels camins històrics des de l’època ibèrica fins al segle XIX. En este segle, es produeixen canvis importants pel que fa a les vies de comunicació. Per una banda, es crea l’Associació General de Ramaders del Regne” que substitueix a l’antic “Consejo de la Mesta”. En moments de decadència de la ramaderia transhumant, un dels seus objectius és el de definir, protegir i delimitar les vies pecuàries. Per l’altra, apareix la primera llei de carreteres, indicant la diferència entre camins i carreteres. En el text, es repassen les vies pecuàries catalogades dins el terme i també l’evolució de les carreteres fins a l’actualitat.

Imatge 5: Assegador de la Vall, entre el Camí Vell i la CV-10. Al fons, el Tossal Roig.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *