Autor: Víctor Castelló Ucher
Gènere: Història-Geografia
Número de pàgines: 376
Editorial: Edicions Castesan
Idioma: Valencià
ISBN: 978-84-090-3321-8
Any: 2018
Punts de venda: Castesan
Presentació: Feta el 5 d’octubre de 2018. Sala d’actes de l’Ajuntament
En el llibre, primera part de l’estudi del terme, es fa una repassada del mateix atenent a tres aspectes bàsics: orografia, límits i carreteres i vies pecuàries [Imatge 1].
En la primera secció, es descriuen els blocs geomorfològics on està ubicat el terme, Serra del Desert de les Palmes, Serra de Borriol i la vall formada entre elles [Imatge 2]. Es fa referència a diferents elements com cims, colls, barrancs i àrees geogràfiques, i la seua toponímia en diferents plànols i documents.
En la segona, es fa una repassada de la línia del límit de terme amb els municipis veïns, Castelló, Benicàssim, la Pobla Tornesa, Vilafamés i Sant Joan de Moró. La necessitat de definir clarament el terme venia condicionada per la creació de l’impost de contribució d’immobles, cultius i ramaderia. Amb això, a darreries del segle XIX, des del Ministeri de Governació s’ordena l’assenyalament de tots els termes municipals. El Governador Civil de Castelló va ratificar l’ordre, promovent un amollonament sistemàtic en tota la província. Es revisa també l’estat actual d’eixos mollons de finals del segle XIX [Imatges 3 i 4].
La tercera part se centra en les vies de comunicació principals, amb una introducció dels camins històrics des de l’època ibèrica fins al segle XIX. En este segle, es produeixen canvis importants pel que fa a les vies de comunicació. Per una banda, es crea l’Associació General de Ramaders del Regne” que substitueix a l’antic “Consejo de la Mesta”. En moments de decadència de la ramaderia transhumant, un dels seus objectius és el de definir, protegir i delimitar les vies pecuàries. Per l’altra, apareix la primera llei de carreteres, indicant la diferència entre camins i carreteres. En el text, es repassen les vies pecuàries catalogades dins el terme i també l’evolució de les carreteres fins a l’actualitat.